Cum te documentezi pentru un reportaj radio

Pierre Ganz considera ca dupa ce te-ai decis asupra subiectului atunci cand vrei sa faci un reportaj in radio, trebuie sa se obtina cat mai multe informatii despre eveniment. In cazul in care evenimentul este spontan, nu se pot gasi informatii in serviciul de documentare sau mai bine spus evenimentul nu prezinta background. in schimb daca evenimentul este previzibil, de regula reporterul ar trebui sa gaseasca mai multe informatii in baza de date a institutiei in care lucreaza si in primul rand vorbim de informatii despre protagonisti. Reporterul trebuie sa cunoasca suficiente date despre protagonisitii evenimentului pentru a-i intelege si a-i prezenta cat si informatii despre cadrul in care se desfasoara evenimentul.

Atunci cand vrei sa scrii un reportaj pentru radio Alba Iulia de exemplu, trebuie sa te documentezi la locul cu pricina si sa cunosti informatiile de background. Detalii despre topografia locului, detalii geografice sau care privesc arhitectura. Informatii despre contextul evenimentului (background). Fara aceste informatii, reporterul risca sa nu inteleaga sau sa inteleaga doar intr-o mica masura evenimentul ori sa transmita informatii eronate. Un truc pe care il poti utiliza este sa cauti evenimente similare si sa vezi cum au decurs acestea, ce probleme au aparut pe parcursul desfasurarii lor si cum s-au finalizat, ce persoane au putut fi implicate si ce pareri s-au vehiculat in jurul lor. Modalitatile si sursele de documentare atunci cand vorbim despre jurnalismul radio Alba Iulia incep de la observatia directa avand in vedere ca cele mai convingatoare relatari sunt cele ale faptelor pe care jurnalistul le observa in mod direct, iar informatiile sunt mult mai ample, deoarece vin de la un singur personaj.

O alta modalitate de documentare este intervievarea pentru ca de cele mai multe ori jurnalistul nu se afla la fata locului, asa ca este nevoit sa-si construiasca reportajul bazandu-se pe relatarile unor persoane care detin informatii despre evenimentul produs.

No comments:

Post a Comment